Tuesday, July 8, 2008

SUSA-NO-O I JA


( Utagava Kuniyoshi: Susa-no-O )

Po marksističko-psihoanalitičkom tumačenju stvarnosti - parafraziram poznatog slovenačkog filozofa Slavoja Žižeka - mitovi i legende nastali su da bi se našlo mistično opravdanje, "viši cilj", za krvavu istoriju čovečenstva i našu kulturu utemeljenu na zločinu ( po Žižeku, sve države su utemeljene na zločinu i ne postoji država bez nečeg što on naziva "founding crime" - šta više: država bez zločina nije moguća ). Kako sa tim zločinima čovek mora živeti i čak na njihovoj osnovi graditi kulturu, morali su se naći "viši razlozi i sile", da bi naša savest ostala čista, ruke oprane i humani život moguć. Ako je ova interpretacija tačna, a mnogi savremeni Japanci bi se sa njom složili, u Japanu, zemlji koju zovu "Zemlja 8,000,000 mitova", ljudska krv se je prolivala u potocima. Bilo kako bilo japanska mitologija živi u svesti Japanaca i ne postoji niti najmanji aspekt života bez mitološke komponente i interpretacije. Šta više, poreklo japanske nacije je mitološko-božansko i jedan od glavnih japanskih mitoloških predaka je izvesni zmaj pod imenom Susa-no-O ( 須佐之男命 ) čiji brat i sestra su Sunce i Mesec. Susa-no-O ima mnogo oblika a najčešće predstavlja Suvi letnji vetar a ponekad je i Bog mora, takodje i Bog vatre... Na jednom predavanju na Ženskom univerzitetu za vanredni studij ( nešto poput naših nekadašnjih "radničkih univerziteta" ) u Kumamotu, saznao sam neverovatnu novost: Susa-no-O je moj daleki rodjak. Naime na predavanju o Balkanu ( grupi studenkinja engleskog ) govorio sam o balkanskoj etničkoj pomešanosti koju novodobni nacionalisti za potrebe svojih džepova pokušuvaju da upakuju u etnički homogene nacije. Za primer sam uzeo sebe jer moj otac je Bugarin, majka Srpkinja a žena Slovenka. Pritom je mojem ocu otac bio Bugarin i majka Srpkinja ( a njena majka Bugarka ), a po saznanjima moje žene oba njena pretka su poreklom Nemci. Ovom spisku bi bilo vrlo smisleno dodati i ponekog Turčina, a verovatno i još koga. Pošto sam bio pretstavljen kao "haiku pesnik iz Slovenije" moje reči su izazvale prvo šok a zatim olakšanje i usklike "sad je sve jasno" ! To što je mojim slušateljkama bilo jasno bio je odgovor na pitanje na koje pre toga nisam umeo da odgovorim: "Zašto jedan zapadnjak, Balkanac piše haiku ?". Zbog vrlo uspešnog bugarskog sumo rvača Kalojana Stefanova Mahljanova ( japansko ime: Kato-o-shu ), prvog evropskog sumo rvača sa titulom Ozeki ( "šampion"), pominjanje Bugara u mom poreklu otvorilo je prostor za mitološku interpretaciju. Sumo je u Japanu popularan tako kao kod nas futbal i dnevne novine su tražeći odgovor na pitanje kako jedan evropljanin može biti Ozeki u japanskom tradicionalnom sportu koji dolazi direktno od Božanskih predaka ( Shinto ) našli sledeću priču: Susa-no-O je po jednoj verziji mitologije zapravo korejski junak koji je u Japan doneo metalurgiju. Ova verzija, koja ističe zajedničko poreklo Japanaca i Koreanaca, ide još dalje, do podnožja Altajskih planina u centralnoj Aziji, gde upoznajemo Susa-no-O kao zajedničkog pretka Japanaca i Pra-Bugara; tu se Susino pleme razdvaja i današnji različiti narodi odlaze svaki na svoju stranu sveta: deo plemena prema Istoku, deo prema Zapadu. To znači da su Bugari i Japanci u dalekom srodstvu tj. našlo se je mitološko objašnjenje. Otišao sam sa predavanja osećajući kako mi rastu krila i rep a moja glava se je multiplicirala trostruko, sedmostruko, dok je moj dah palio naokolo. Medjutim, za Japance mitologija nije šala i sličnu "rodjačku" priču čuo sam i od poznatog japanskog pesnika Ban'ye Natsuishija za vreme našeg dugogodišnjeg druženja i prijateljovanja. Pod njegovim uticajem napisao sam poprilično mitoloških haikua, par od njih navodim ovde:


Tražeći svoje korene
pronadjoh crvenu litvansku
Bogorodicu

Pećina Polog:
tama starija od noći
je duša planine

Govorim li ja to jezik
suvih polja ili zimzelenih šuma
ili možda koralnih grebenova ?

Kap studenčice:
grobari iskopaše
pradedovu kost.

Pod palim nebom
izrodi haosa postaše
gostoljubivo more.



PS. Istog dana kada sam čuo priču o Ozekiju Koto-o-Shu u jednom javnom kupatilu ( Onsen ) gledao sam uveče TV prenos sumo turnira i većina gostiju je bučno pozdravla pobedu svojeg bugarskog rodjaka, koji je postao njihov omiljeni junak.

PPS. Postavlja se pitanje: da li Žižekova teorija diskvalifikuje mitologiju ili svest o tome da je mitologija koprena preko očiju, sedativ za strašne zločine, upravo podcrtava njen značaj. Jer svest o utemeljenosti mitova u krvi govori o njihovoj arhetipskoj snazi.



No comments: