Monday, July 28, 2008

LETNJI OBLACI - Haiku kalendar (21)


LETNJI OBLACI, leto, nebo









Letnji oblaci:
iz divljeg braka idu
svak svojim putem.

Dimitar Anakiev

Ovaj svoj haiku navodim ne samo zbog letnje teme već i u dokaz da se sa haiku, dakle: koristeći simboliku prirode, može izraziti sve, pa čak i tematizirati brak. Meni je tema divljeg braka bliska jer nikad u životu nisam stao pred matičara, a prvi put mi je pala na pamet tokom jednog od razgovora sa sensei Hošinagom, kada sam bio ne malo iznenadjen njegovim potpuno iskrenim komentarima o svom bračnom životu i odnosima sa pokojnom ženom. Suprotno našem mišljenju o zatvorenosti Japanaca, moje iskustvo govori o kulturi iskrenosti i prirodnosti koja je u Japanu itekako vidljiva i prisutna, i u mnogo čemu su Japanci otvoreniji od nas. Istovremeno postoji i kultura stidljivosti ali ona se odnosi na skromnost, nenametljivost i poštovanje drugih a ne na ličnu zatvorenost. Pa zar konačno i sam haiku nije jedna praksa iskrenosti i prirodnosti, traženje kontakata sa vlastitim srcem ? Zanimljivo je da jedino letnji oblaci imaju mogućnost nezavisnog kretanja 'svako svojim putim' zbog tromosti neba i nepokretnosti vazdušnih masa, koje inače kad se razduvaju vetrovi gone oblake kao stado ovaca.

No comments: